Wednesday, September 28, 2011

"Tangan dan kaki menjadi saksi."

Bagaimanakah iman kita pada hari ini? Adakah kita masih membenarkan di dalam hati kita setiap kali mengucapkan kalimah syahadah di dalam solat bahawa, "Tiada tuhan yang disembah melainkankan Allah, dan Nabi Muhammad SAW itu pesuruh Allah." 

Segala puji bagi Allah sekiranya hati kita masih lagi tersentuh, dan meyakini dengan sebenar-benar keyakinan. Maka dengan itu tentunya kita mengetahui dengan yakin bahawa walaupun kita bersendirian dengan menutup semua pintu dan tabir sehingga tidak dapat dilihat oleh orang lain, kita tetap tidak akan dapat bersembunyi dari Allah SWT kerana Allah SWT itu Maha Mengetahui apa-apa yang tidak kita ketahui. Allah SWT sentiasa bersama dengan kita, mendengar dan melihat.

Sekiranya kita melakukan kesalahan dan tidak mengakui, maka pada hari pembalasan kelak tangan yang melakukan dosa, kaki yang membawanya kepada dosa, kulit yang meliputi tubuhnya akan mejadi saksi. 

Yakinkah kamu suatu masa nanti akan tibanya hari pembalasan? Apakah kamu masih mempersoalkan bagaimanakah tangan dan kaki akan menjadi saksi, apakah pada hari tersebut ia akan mempunyai lidah untuk bercakap?

Allah SWT itu Maha Berkuasa di atas setiap sesuatu kejadian yang berlaku. Pernahkah kita memikirkan bahawa Tuhan yang mengajarkan manusia bagaimana mencipta piring hitam, kaset dan tv yang mengeluarkan suara di dunia tentunya turut mempunyai kuasa yang lebih besar lagi untuk menjadikan tangan dan kaki bercakap pada hari akhirat?

 "Sesungguhnya Tuhanku engkaulah yang memiliki hari pembalasan, engkaulah yang kami sembah dan pada engkau kami memohon pertolongan.. Amin."

No comments:

Post a Comment