Sunday, October 2, 2011

Bacaan surah An-Nur yang menggetarkan hati (Syaikh Salman Al-Utaybi)


Bacaan surah An-Nur ayat 35 yang sangat indah dan menggetarkan hati. Segala puji bagi Allah SWT yang berkuasa di atas apa yang dikenhendaki Nya. Semoga kita semua tergolong dikalangan orang-orang yang diberikan petunjuk dan hidayah dari Nya.. Amin.

Terjemahan dari ayat 35 surah An-Nur,

" Allah (pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Nya, adalah seperti lubang yang tidak tembus* yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam tabung kaca, (dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang diberkati, (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat**, yang minyaknya (sahaja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah memberi petunjuk kepada cahaya Nya bagi orang yang dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. "

*"Lubang yang tidak tembus" (misykat) ialah suatu lubang di dinding rumah yang tidak tembus sampai ke sebelahnya, biasanya digunakan untuk tempat lampu atau barang-barang lain.
**Pohon zaitun itu tumbuh di puncak bukit, ia mendapat sinar matahari yang baik pada waktu matahari terbit mahupun ketika akan terbenam, sehingga buahnya subur dan menghasilkan minyak yang baik.

2 comments:

  1. Tq cik Orkid.. Perkara yg baik kita sama-sama sampaikan pada yg lain.. Betul x? :)

    ReplyDelete